تاریخ : يکشنبه 12 آذر 1402
کد 7071

 با حضور مدیرعامل فرابورس ایران انجام شد

 افتتاح دفتر توسعه خدمات بازار سرمایه و مرکز توسعه سرمایه‌گذاری

به‌ منظور آشنایی فعالان اقتصادی با فرصت‌های بازار سرمایه و روش‌های نوین تأمین مالی، دو مرکز مشاوره مالی و سرمایه‌ای در اتاق بازرگانی اصفهان با حضور مدیرعامل و معاون بورس ایران گشایش یافت.
به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این مراسم گفت: دفتر توسعه خدمات بازار سرمایه بر اساس مصوبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی راه‌اندازی شد. ازآنجاکه یکی از دلایل استقبال کم فعالان اقتصادی اصفهان از بازارهای سرمایه به‌خاطر آگاهی کم مدیران بنگاه‌های اقتصادی است به این نتیجه رسیدیم که باید آگاهی را در زمینه بازارهای بورس افزایش دهیم. برای این منظور نیاز بود که یک تشکل و سازمان اقتصادی متولی این امر شود و در همین راستا راه‌اندازی دفتر توسعه خدمات بازار سرمایه به عهده اتاق بازرگانی اصفهان گذاشته شد. هدف از این اقدام برگزاری دوره‌ها، نشست‌ها، همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی است تا از این طریق فعالان اقتصادی اصفهان با روش‌های نوین تأمین مالی آشنا شوند و برخی باورهای غلط و بی‌اعتمادی‌ها نسبت به بازار سرمایه و بورس را از بین ببرد.
امیر کشانی، گفت: تأمین مالی شرکت‌ها یکی از مسائل مهم در مسیر توسعه اقتصادی کشور است و تأمین مالی از بازار سرمایه نیز اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که برخی محدودیت‌ها و مشکلات بانک‌ها را ندارد. شرط ماندگاری شرکت‌های ایرانی و انتقال آنها به نسل‌های آینده، ورود به بورس و فرابورس است و اینکه بتوانند از امکانات و فرصت‌های بازار سرمایه نهایت استفاده را ببرند.
 
مدیرعامل فرابورس ایران نیز گفت: این دفتر باید رسالت خود را بر این مبنا قرار دهد که واسطه‌ای باشد بین مشاوران سرمایه‌گذاری، مشاوران تأمین سرمایه و سبدگردان‌ها با صنایع که در واقع این موضوع حلقه مفقوده اقتصاد ما است. باوجوداینکه در زمینه سرمایه‌گذاری کارهای زیادی شده است؛ ولی نهادهای صنعتی با این فرصت‌ها آشنا نیستند و مشکلات زیادی دارند. صنعت سرمایه‌گذاری یک صنعت جوان است و عمر آن بیش از یک دهه نیست و اگر یک رابطه بین این صنعت و سایر صنایع برقرار شود می‌تواند خیلی مفید باشد.
محمدعلی شیرازی، اظهار داشت: بازار فرابورس با ۱۴ نوع صندوق مالی خدمات مالی گسترده‌ای به شرکت‌ها ارائه می‌دهد. از جمله این خدمات می‌توان به بازار نوآفرین اشاره کرد که به‌تازگی ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های درحال‌رشد افتتاح شده است. همچنین یک ابزار جدید تحت عنوان تأمین مالی جمعی نیز برای تأمین مالی تا سقف ۲۵ میلیارد تومان شرکت‌های کوچک و متوسط راه‌اندازی شده است. سال گذشته نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان با استفاده از این ابزار تأمین مالی انجام شده و این در حالی است که در ۸ ماه نخست سالی جاری این عدد به ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
 
احمد خوروش، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان نیز در ادامه این جلسه گفت: در برخی موارد شاهدیم که هزینه تمام شده منابع مالی که از سوی صندوق‌های فرابورس تأمین می‌شود، زیاد است و این موضوع کار را برای برخی شرکت‌ها مثل شرکت‌هایی که در حوزه گردشگری فعالیت دارند، دشوار می‌کند. همچنین باید شرکت‌های کوچک و تازه‌تأسیس که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند آموزش داد و نسبت به شرایط بورس و فرابورس آگاه کرد.
 
علی صفر نورالله، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان نیز بیان کرد: بسیاری از فعالان اقتصادی ما روش‌های نوین تأمین مالی را نمی‌شناسند و بانک‌ها را تنها منبع مالی برای فعالیت‌ها خود می‌دانند که این موضوع باعث می‌شود فشار زیادی به نظام بانکی کشور وارد شود. به همین خاطر یکی از اهداف کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی اصفهان آموزش فعالان اقتصادی و آشنایی آنها با روش‌های جدید تأمین مالی است.
 
مجتبی متقی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی اصفهان نیز اظهار داشت: در راه‌اندازی این دفتر استانداری اصفهان بسیار از اتاق بازرگانی حمایت کرد و ایده اصلی پشت این طرح این است که شرکت‌های بزرگ استان را تشویق کنیم به سمت تأمین مالی از بازارهای سرمایه حرکت کنند تا ظرفیت بازار پول و بانک‌ها برای شرکت‌های کوچک‌تر که نمی‌توانند به سمت بازار سرمایه بروند خالی بماند.
 
نوید ادریس، مدیر واحد توسعه کسب‌وکار اتاق بازرگانی نیز دررابطه‌با مرکز توسعه سرمایه‌گذاری گفت: این مرکز در واقع مکمل فعالیت‌های دفتر توسعه خدمات بازار سرمایه است و در این مرکز تلاش می‌کنیم که برای نخستین‌بار باشگاه فرشتگان سرمایه‌گذار را در اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شود. هم اکنون در حال مذاکره هستیم تا هشت پروژه اقتصادی کوچک که نیاز به سرمایه‌گذاری دارند بتوانند سرمایه‌گذار موردنظرشان را پیدا کنند.
 
 
 
آلبوم تصاویر افتتاح دفتر توسعه خدمات بازار سرمایه و مرکز توسعه سرمایه‌گذاری